Technische weetjes

Charge4you biedt duidelijkheid

Door de opname in het bouwbesluit is per wet bepaald dat alle nieuwe of grondig gerenoveerde commerciële gebouwen vanaf 10 maart 2020 minimaal 1 laadpaal moeten hebben als zij 10 of meer parkeerplaatsen bij het terrein hebben. 

Vanaf 2025 moeten alle bestaande commerciële gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen tenminste 1 laadpaal hebben.

Deze nieuwe wet betekent dat er voor veel bedrijven een zoektocht begint naar een geschikte laadpaal. Maar voor een leek is het niet eenvoudig om door alle laadpaal-informatie het bos nog te zien. Charge4you is dé complete laadoplossing die dit volledig uit handen neemt.

Maar natuurlijk informeren we je ook heel graag tijdens een persoonlijk gesprek over de mogelijkheden.

AC of DC laden

Je kunt een elektrische auto AC-laden of DC-laden.

AC is ook wel bekend als wisselstroom (Alternate Current) en DC kennen we ook als gelijkstroom (Direct Current). AC kun je eigenlijk de “normale stroom” noemen want dat is de elektriciteit die op stroomnet wordt gebruikt.

Accu’s en batterijen van elektrische apparaten gebruiken echter DC, omdat wisselstroom niet opgeslagen kan worden in een batterij.

De meest voorkomende laadpalen leveren wisselstroom, dus daarmee kan je AC-laden. De auto zet deze elektriciteit met een ingebouwde omvormer zelf om in DC-/gelijkstroom, zodat de elektriciteit in de batterij opgeslagen kan worden. AC-laden is voordeliger dan DC-laden.

Een DC laadpaal wordt ook wel een snellader genoemd. De AC netstroom moet hierbij nog altijd worden omgezet naar DC maar in een snellader wordt dit in de lader zelf gedaan. Niet iedere elektrische auto is geschikt voor DC-laden.

Volt, Ampère en Watt

Even terug naar de schoolbanken.

Veel van ons wisten niet hoe snel ze natuurkunde konden laten vallen op de middelbare school. Maar wie had dan ook gedacht dat we deze kennis nodig hadden wanneer we het hebben over auto’s. Even terug naar de schoolbanken dus. Vaak werd het op school uitgelegd door het vergelijk met water dat door een kraan loopt te maken.

Volt

Of de kraan nu loopt of niet de spanning blijft gelijk. Dit is ook in je huis zo: er is altijd 230 Volt

Ampère

Als de kraan dicht is stroomt het water niet, maar hoe verder je de kraan opendraait hoe maar water er komt. Dit is ook zo met Ampère. Hoe verder de kraan open gaat hoe meer Ampère er volgt. De meeste woningen zijn afgeschermd na 16A. Er wordt hiermee voorkomen dat er een overstroming wordt veroorzaakt door een kraan die de hard aanstaat.

Watt

Het aantal Volt (de spanning) x het Ampère is het aantal Watt. Hoe hoger het Wattage hoe sneller de auto laadt.

  • Stopcontact: 2.3 kW
  • Kleine laadpaal: 3.7 kW (ook wel 1 fase laden genoemd)
  • Middel laadpaal: 11 kW
  • Grote laadpaal: 22 kW

Methode van laden

De term “mode” geeft aan welke techniek gebruikt wordt voor het laden.

Mode 1

is laden met een gewoon stopcontact (230V, max 10A) zonder begrenzing en zonder beveiliging!

Mode 2

is laden met een vaste stroombegrenzer. Dit gebeurt meestal aan een gewoon stopcontact of via een laadpaal of laadbox thuis. In de meegeleverde kabel bij de auto zit dan vaak een stroombeperker ingebouwd. 

Mode 3

staat voor gecontroleerd laden. In deze mode vind communicatie plaats tussen de auto en de lader en pas als er een geschikte laadstroom is bepaald start de laadsessie.

De stekker

Na alle informatie over de basisinfrastructuur ben je er nog niet. Ook de stekker van de auto is van belang bij het laadproces. En hoewel jij als eigenaar voor een laadpaal niet hoeft te zorgen voor de stekker is het wel handig om hier een en ander over te weten.

In de begintijd van het elektrisch rijden ontstond er snel een grote diversiteit aan verschillende stekkers. Ieder fabrikant bepaalde zijn eigen stekker. Zowel de automobielbranche, de overheid en de elektriciteitsbedrijven zagen dat dit geen gangbare situatie was en vanaf dat moment kennen we 2 standaarden:

Type 1

Deze “Yazaki” stekker was de eerste stekker en is geschikt voor US en Japan (standaard 120V)

Type 2

Deze “Mennekes” stekker is de Europese standaard en hierbij zijn de stekker in de auto en de laadpaal gelijk.

Laadsnelheid met de charge4you All-in-One

Gemiddeld in 2,5 uur je accu weer 100%

Er zijn grote verschillen tussen de accu inhoud van de verschillende elektrische auto’s . Maar de gemiddelde inhoud is 57,3 KWh. Wanneer je een accu met 57,3 KWh oplaadt via een stopcontact duurt dat bijna 25 uur (25 uur x 2,3 kW = 57,3 KWh). In realiteit duurt dat zelfs nog wat langer omdat het laatste beetje altijd wat langzamer gaat. Denk maar weer aan dat glas met water: als een glas bijna volgelopen is, draai je immers ook de waterkraan steeds verder dicht.

De snelheid van het laden van een gemiddelde accu met de Charge4you All-in-One is ong 2,5 uur (2,5 uur x 22 kW = 57,3 KWh)